marka tescil belgesi

Marka Ayaktan Başlar

Temel giyim eşyalarından biri olan çorap, yalnızca bir örtünme aracı olmayıp, insan sağlığı açısından da son derece önemli bir giysidir. Bununla birlikte insanın hayatı boyunca çok sayıda tükettiği ve kullandığı giyim eşyaları arasında ömrü en kısa olanı ise yine çoraptır.

 

Çorap tarihi incelendiğinde; ilk çorap bulgularının M.Ö. 500-600 yıllarına ait oldukları görülmektedir. İlk yazılı kaynaklarda ise Yunanlı şair Hesedios (M.Ö. 8.yy) hayvan kılından örülen bir ayakkabı astarından söz etmiştir. 1920 yılında Mısır’da yapılan kazılarda ise M.S. 3. ve 6.yy’a ait örme çoraplar bulunmuştur.

 

İnsanlık tarihi kadar geçmişe sahip bu giyim eşyası satın alınırken albenilik nedir? Estetik ?, kalite ?, fayda?... Diz kapağının üstüne uzanan çoraplarda estetik her zaman öndedir ve albeniliği estetiktir tabi kalite ile aynı paralellikte.

 

Ama en çok satılan çoraplarda yani kaval kemiğinin başlangıcında biten çoraplarda estetikten ziyade kalite ve fayda albeniliktir. Estetik bu tür çoraplarda ayakkabı veya pantolonla olan şıklık uyumudur. Fayda?. Kışın sıcak yazın serin tutacak bir çorap bu kelimenin arkasını doldurmak için yeterlidir.

 

Bir çorap alıyorsunuz ve bu üç kritere göre her seferinde çorabı analiz ediyorsunuz. Her seferinde çorap alırken bu şekilde kafa yormak tüketiciye pek cazip gelmeyecektir. Bu analizi yapan tüketici olduğunuda sanmıyorum.

 

Peki tüketicinin işini üretici kolaylaştıramazmı? Mesela üretici ile tüketici aralarında, adı konulan bir anlaşma yapsalar ve çorapların üzerine bu anlaşmanın adı işaretlense yaldızlı harf veya sembollerle. Ne olurdur bu anlaşmanın adı. İlk üç maddenin fonetik olarak oluşturduğu bir kelimemi. ‘’EST-KA-FAY’’ ‘’FAY-EST-KA’’ hayır… Bu çorap türk pedidiyatri derneğince onaylanmıştır işaretimi hayır… Daha evrensel olmalı bu anlaşmanın adı. Üreticinin imzası olmalı, tüketiciye verdiği güvenin sembolü, üretici ile tüketici arasında bir bağ oluşturacak birbirine sadakatle bağlayacak bir isim. Bu anlaşmanın bu bağın adı MARKA olmalı. Tüketici markayı gördüğünde bu çorabın üzerinde şüphe endişe duymadan alırken sonraki alacağı çorabın markası kafasında oluşmalıdır: Aldığı marka ile aynı.

Marka üreticinin, müşterisine verdiği bir söz iken tüketicinin kafasında da kendisine bu hizmeti verene bir sadakat ifadesidir. Marka bir kelime, bir kavram, ticari bir emtiadan ziyade üretici-müşteri arasında bir etkileşimdir. Çoğu zaman bu etkileşimden oluşan sadakati tüketicide hissetmez ama raflara eli uzandığında tereddütsüz bu sadakatini gösterir. Eğer üretici bu sadakate ürünün arkasında durarak ve sürekli yenilikle destekleyerek cevap verirse bu birliktelik devam edecektir.

 

Çorapta bundan sonra ne yenilik olur diye düşünmeyin. İhtiyaçlar ve sorunlar yenilikleri doğurur. Bir anket yapan çorap firması onlarca karşılaştığı sorun ve taleplere göre onlarca yenilik üretebilir. İlk bakışta aklıma geleni söyleyeyim; Her çorabın korkulu rüyası ayak kokusu. Nano teknolojinin giyim sektörünü her geçen gün sardığı günümüzde bu teknolojinin çoraplarda hak ettiği kadar kullanılmadığını gösteriyor ayak kokusunun varlığını sürdürmesi. Mesela ayakta oluşan kokuyu çorap üzerindeki hücrelere hapsedip, su veya bir kimyasalın temasında bırakan bir çorap üretilse bunu yapan firma çok kısa sürede marka olacaktır diye düşünüyorum. Tabiî ki çok uç ürünler var koku ve mantara karşı etkili ama bunların sorunu maliyet. Bu üründe maliyetide aşağı çekmekte yeniliktir marka olma adına.

 

Ülkemizde çorap alırken belkide markaya önem veren tüketici sayısı azdır. Ama marka bir etkileşimse üreticininde bunda eksikliği var demektir. Bazen üreticinin tüketicide ihtiyaç oluşturmasıda markalaşma adına büyük bir adım olabilir. Örnek birçok yeniliği talep olmadan sunan GOOGLE gibi.

 

Şahin SAMUR

Marka&Patent Vekili

info@liderpatent.com.tr

Çorapland Sektör Dergisi-Nisan 2007

|